Kompas nieuws van 16-07-2024

Plannen voor volgend jaar.

Een inkijkje in wat we volgend jaar gaan inzetten.

Fusie met De Pontonnier.

Dit schooljaar hebben we goede gesprekken over het onderwijs op beide scholen gevoerd. Daaruit is de Visie op onderwijs op beide scholen geformuleerd. De Visie geeft richting aan waar wij de komende jaren met De Pontonnier aan gaan werken. Deze staat in de nieuwe schoolgids die op de website te vinden is.

Volgend jaar gaan wij gezamenlijk studiedagen beleggen. Op deze manier groeien we steeds meer naar elkaar toe.

We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Digitale geletterdheid.

Hoe willen wij ICT zo goed mogelijk in ons onderwijs inpassen? Daarop willen we beleid maken. Daarnaast gaan we de leerlingen leren hoe goede informatie te vinden en hoe deze op een goede manier te presenteren.

Computervaardigheden van zowel leerlingen als leerkrachten zullen verder ontwikkeld worden. Natuurlijk gaan we ook met de leerlingen aan mediawijsheid doen. Hoe kunnen we veilig op het internet?

Wereldoriëntatie

We hebben een nieuwe methode aangeschaft. Deze methode heet “Wetenswaardig”. De thema’s zullen uitdiepend behandeld worden. De thema’s beslaan diverse vakgebieden: aardrijkskunde, techniek, geschiedenis, biologie en burgerschap.

De leerlingen leren zelf teksten/presentaties te maken, te debatteren. Dit kan alleen als de teksten diepgravend zijn behandeld.

Voortgang bestaande plannen.

Verder gaan we door met zaken die al ingezet worden. De regels en routines worden steeds weer opgehaald en waar nodig aangescherpt. De lessen worden op uiterst effectieve manier aangeboden. Samen van Start bij de peuters en kleuters wordt verder vormgegeven.

Huishoudelijk

In tegenstelling tot eerdere berichten hebben we ervoor gekozen om groep 3 in het huidige lokaal te laten blijven. Groep 3 kan zo nog aansluiting vinden bij 1/2, wat zeker in het begin nog heel fijn is. Groep 4 en groep 5 verhuizen naar het buitenhuis. Zij werken met dezelfde methodes, waardoor samenwerken goed te organiseren is.

De plannen zijn gemaakt en nu eerst vakantie.

We nemen afscheid van de leerlingen van groep 8. We hopen dat ze in het voortgezet onderwijs een goede tijd tegemoet gaan. Daarnaast gaan er nog een aantal leerlingen onze school verlaten. Ook voor hen hopelijk een goede voortzetting van hun schoolloopbaan.

van een tweetal ouders die jarenlang in de Ouderraad hebben gezeten gaan we ook afscheid nemen. Ze hebben enorm veel energie in Het Kompas gestoken. Fantastisch. Hartelijk dank daarvoor.

Alle ouders wil ik bedanken voor het vertrouwen en de goede samenwerking.

Jaap Muurling

Monique Abbekerk