Een nieuw schooljaar

Kompas nieuws van 28-08-2024

Start

De zomervakantie is weer voorbij, de school begint weer. In de afgelopen dagen zijn alle leerkrachten bezig geweest om de groepen weer netjes en op orde te maken, zodat we maandag weer goed kunnen beginnen. Wij hebben er weer zin in.

Om het schooljaar goed te starten willen we u herinneren aan een aantal afspraken.

- De deuren gaan om 08.20 uur open.

- De lessen starten om 8.30 uur en duren tot 14.00 uur.

- Op tijd komen is belangrijk, zorg ervoor dat uw kind om iets voor half 9 in de klas zit.

- Kinderen komen zelfstandig naar binnen.

- Mededelingen aan de leerkracht kunt u na schooltijd doen of via Kwieb.

De eerste schooldag

Graag verwelkomen we alle kinderen en hun ouders maandag op het schoolplein om 10 voor half 9. We openen gezamenlijk en daarna kunnen de kinderen met hun leerkracht mee naar de klas. Voor kleuters geldt dat ouders in de eerste week mee naar binnen mogen van 8.20 -8.30 uur.

Telefoons en smartwatches

Ook in het basisonderwijs is het niet meer toegestaan om gebruik te maken van telefoons en smartwatches onder lestijd.  De telefoons en smartwatches worden bij de leerkracht in bewaring gegeven en gaan na schooltijd weer mee. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met de school.

Tijdig op school

Als schoolteam willen we u graag informeren over een belangrijke kwestie die het leren van onze leerlingen beïnvloedt: de tijdige aankomst van kinderen op school.

Het is voor ons van groot belang om te benadrukken dat een tijdige aankomst van uw kinderen op school een directe invloed heeft op hun leerprestaties en het welzijn. We begrijpen dat het soms moeilijk kan zijn om een strak schema te handhaven, vooral tijdens drukke ochtenden, maar we willen graag de aandacht vestigen op het nut van op tijd op school komen:

Maximale leerervaring: Een tijdige aankomst zorgt ervoor dat uw kind de volledige les kan bijwonen, zonder onderbrekingen. Het geeft hen de kans om alle waardevolle informatie en instructies van hun leraren te ontvangen, wat hun leerervaring maximaliseert.

Routine en discipline: Door op tijd te komen, helpt u uw kinderen een gezonde routine en discipline te ontwikkelen. Dit zijn waardevolle levensvaardigheden die hen niet alleen in hun schoolleven, maar ook in hun verdere leven van pas zullen komen.

Sociale Interactie: Vanaf 8.20 uur staat de leerkracht bij de deur. Leerling en leerkracht geven elkaar een hand en wensen elkaar “goede morgen”. De verbinding is op dat moment gelegd. Er is tijd voor een korte opmerking.

Binnen is beginnen: Er is altijd een starttaak. De leerlingen beginnen in alle rust aan de dag.

Vermindering van stress: Te laat arriveren kan stress veroorzaken bij zowel uw kind als de leraren. Door op tijd te komen, voorkomt u deze stress en bevordert u een ontspannen en positieve leeromgeving.

We begrijpen dat er situaties kunnen zijn waarin vertragingen onvermijdelijk zijn. In dergelijke gevallen vragen we u vriendelijk om ons op de hoogte te stellen.

Als ouder speelt u een essentiële rol in het ondersteunen van het schoolleven van uw kinderen, en we zijn dankbaar voor uw inzet en samenwerking. Laten we samenwerken om ervoor te zorgen dat elk kind het meeste uit zijn onderwijs haalt door op tijd op school te komen.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan altijd klaar om met u samen te werken voor het welzijn en de educatie van uw kinderen

Wat als........

Als de leerling, zonder opgaaf van reden, in een maand drie keer te laat komt, neemt de leerkracht contact op met de ouders. Het gesprek gaat over het belang van tijdig op school zijn.

Als de leerling de volgende maand wederom drie keer te laat komt volgt er een gesprek met de ouders, de leerkracht en de schoolleiding. Er worden duidelijke afspraken gemaakt.

Als er de volgende maand nog weer drie maal te laat wordt gekomen, wordt de leerplichtambtenaar ingeschakeld en zal deze in gesprek gaan met de ouders.

Tot slot

We wensen u en uw kinderen een heel fijn schooljaar, waarin veel geleerd mag worden en plezier beleefd.

Team Kompas.

backtoschool backtoschool