Wij zijn groep 7
| ||
Leerkrachtenjuf Louelle Kluitenbergwerkdagen: maandag t/m vrijdag
juf Julia Jetsesjulia.jetses@stichtingpenta.nl werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tot de herfstvakantie, dan gaat zij met zwangerschapsverlof | Onderwijsassistentenjuf Miranda Pippingwerkdagen: maandag t/m woensdag | Nieuws uit Groep 7
Agenda van groep 7 |
Beste ouders, opa’s, oma’s en andere familieleden of geïnteresseerden … Welkom op de site van groep 7!
Hieronder vermelden wij kort wat wij in groep 7 allemaal behandelen en wat iedereen kan verwachten. Door middel van de website en Kwieb blijft u op de hoogte van de activiteiten in de klas. We doen vanuit school ons best om jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden over de klas en wat we doen. Geef het gerust aan als je iets mist, of als je ergens nieuwsgierig naar bent.
Kinderen komen tot goed leren wanneer er een prettige sfeer heerst in de groep. Wij vinden het daarom erg belangrijk dat we in de groep op een prettige manier met elkaar omgaan. We praten hier ook regelmatig over met de kinderen. Op deze manier zorgen we ervoor dat we een groep zijn waar we op elkaar kunnen rekenen, elkaar kunnen vertrouwen en elkaar verder kunnen helpen. Daarom is het belangrijk dat we naar elkaar luisteren en onze afspraken nakomen. We maken daarbij gebruik van de methode De Vreedzame School.
Extra instructies: Wij werken ook dit jaar met een extra leerkracht en een extra-instructie lokaal. Doordat we met een leerkracht extra zijn, hebben wij meer dan ooit de mogelijkheid om de kinderen op hun niveau te bedienen. Er worden in het lokaal pre-teaching instructies gegeven, verlengde instructies, automatiseer instructies, maar ook kun je denken aan instructie voor de kinderen die wat meer aan kunnen. Deze instructies zijn uiteenlopend qua vakgebied, alle vakken komen voorbij. Denk aan rekenen, spelling, begrijpend lezen, taal.
Samenwerken: doordat er twee groepen in het Buitenhuis zitten, is de samenwerking tussen deze twee groepen intensief. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen elkaar leren kennen, van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Sommige activiteiten doen we daarom bewust gemengd.
Presentaties/ werkstukken: Dit jaar leren de kinderen in groep 7 ook om presentaties te maken. De kinderen maken bijvoorbeeld een werkstuk, een lapbook en een boekendoos. Allemaal manieren om informatie te leren ordenen, clusteren, vorm te geven en te presenteren. De kinderen leren hoe ze iets gaan presenteren. De kinderen maken dit jaar ook een werkstuk. De kinderen mogen zelf een onderwerp uitkiezen. Dit kan een onderwerp zijn waar ze al veel over weten en nog verder gaan uitdiepen. Het kan ook een onderwerp zijn waar ze nog niet veel over weten en waar ze dieper onderzoek naar gaan doen. U krijgt van ons een seintje wanneer ze ermee begonnen zijn. Wij zullen ze uitgebreid uitleggen wat de bedoeling is en hoe je nu eigenlijk een goed werkstuk maakt. Hier hebben de kinderen echter nog wel uw hulp bij nodig. Graag dus enige vorm van ondersteuning zodat ze een werkstuk maken waar ze trots op kunnen zijn.
Starttaak: Iedere ochtend starten we met een starttaak. Deze starttaak zorgt voor rust en routine aan het begin van elke dag. We starten vanuit rust. De starttaak kan per dag verschillen, omdat het lesaanbod ook dagelijks en wekelijks wisselt. De starttaken worden gebaseerd op het actief oprakelen van doelen die binnenkort aan bod komen, maar kunnen ook een terugblik zijn op iets wat al aangeboden is en herhaald dient te worden. Ook de werkvormen waarin deze starttaken worden aangeboden kunnen erg verschillen van klassikaal, in duo’s of juist zelfstandig.
Lezen: Sinds dit schooljaar is het leesonderwijs uitgebreid en hebben wij een nieuwe methode voor lezen: ‘Nieuw Nederlands Lezen’. Deze methode leert de kinderen vloeiend en vlot te lezen volgens een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen doet de leerkracht voor, doen we samen, doen de leerlingen samen alvorens de kinderen het alleen gaan doen. Hierdoor wordt het (technisch) lezen ook als vaardigheid geoefend.
Dat lezen heel belangrijk is weten we allemaal. Lezen vormt DE basis voor allerlei uiteenlopende vakken die aan de orde komen. Niet alleen op school kan hier aandacht aan besteedt worden. Thuis lezen kan ook echt ondersteuning bieden. Hoe meer een kind leest, hoe beter. De welbekende leeskilometers. Op school lezen wij in een zelfgekozen boek, geleend bij de bieb of gekozen uit onze schoolbibliotheek. Wij doen op school zo veel mogelijk om het lezen leuk te houden. Het leesplezier te vergroten en de kinderen te blijven enthousiasmeren voor lezen. Hierbij kunt u denken aan boekendoos presentaties, voorlezen aan jongere groepen, duo-lezen, toneel-lezen, level-lezen etc.
Rekenen: Getal en Ruimte Junior: Of kinderen nu met boeken of digitaal werken: aandacht, zelfvertrouwen en eigenaarschap zijn de basis, omdat dit de voorwaarden zijn voor effectief rekenonderwijs. Zowel op papier als digitaal werken de kinderen aan één onderwerp per week met vaste rekenstrategieën (manieren om dingen uit te rekenen). Er is iedere dag instructie en de kinderen gaan in kleine stapjes van oefenen (met ‘kale’ sommen) naar toepassen in context (de zogenaamde ‘verhaaltjessommen’).
De leerstof die aan bod komt dit jaar:
Taal, Spelling en lezen: Met Nieuw Nederlands Junior combineren we taal, spelling en lezen in één leerlijn. Nieuw Nederlands Junior is een geheel nieuwe aanpak voor taalonderwijs. Waarbij taal, spelling en lezen in samenhang perfect op elkaar aansluiten, maar waarbij de vakken ook los van elkaar gebruikt kunnen worden. Een manier die werkt én leuk is. Zoals bijvoorbeeld spelling. Uniek hieraan zijn de uitlegfilmpjes gericht op auditieve didactiek, waarin de leerlingen eerst luisteren naar klanken en deze vertalen naar de goede schrijfwijze.
Het gaat bij Nieuw Nederlands Junior om groei en creatief bezig zijn met taal. Actief leren. Door te doen en te proberen. Een methode vol uitdagingen en plezier. Door leren steeds weer op een andere manier te beleven, bijvoorbeeld in een rap, reisgids of vlog, ervaren leerlingen hun eigen taalavontuur. En groeien ze. Nieuw Nederlands Junior is bewezen effectief, eenvoudig in gebruik (voor leerkracht en leerling) én met heldere stappen. Leerlingen zijn dankzij Nieuw Nederlands Junior gemotiveerd waardoor het lesgeven leuker en makkelijker wordt.
Begrijpend Lezen: Wij werken met de methode Nieuwsbegrip. Deze methode geeft wekelijks teksten en opdrachten aan de hand van een actueel onderwerp uit het nieuws en biedt zo structureel aandacht aan het actief lezen van een tekst en de daarbij behorende vragen te beantwoorden. Daarnaast is er ook aandacht voor de woordenschat. De woorden die elke week in een tekst aangeboden worden, worden uitgelegd en gekoppeld aan woordbeelden die de kinderen al hebben/ kennen. Deze woordkaarten blijven twee weken zichtbaar hangen in de klas. Thuis kunnen de kinderen ook inloggen om zo extra te oefenen. Naast de reguliere les wordt er ook gebruik gemaakt van de lessen uit het archief van Nieuwsbegrip. Ook staan er in de methode Alles in 1 regelmatig lessen waarin het gaat om leesbegrip.
Engels: De kinderen hebben iedere week een Engelse les. We maken gebruik van de methode Groove.me. Deze methode baseert de lessen op popmuziek. Je gaat 2 lessen lang aan de slag met het thema wat in dit liedje voorkomt. Hierbij krijgen de kinderen bepaalde woorden en zinnen en grammatica aangeboden. Dit gebeurt in context. Aan het einde van de tweede les krijgen de kinderen een leerblad mee naar huis om te leren. Deze toets sluit de lessenserie af. Wilt u uw kind ondersteunen bij het leren? Het ene kind pakt het sneller op dan de ander en het is fijn als ze ook hier hulp bij krijgen van u als ouder.
Verkeer: Hoe ouder kinderen worden hoe meer zij gaan deelnemen aan het verkeer. Inzicht in het verkeer en kennis van de verkeersregels bevordert hun veiligheid. De theorie halen we uit de Verkeerskrant van VVN. In april wordt dit afgesloten met een landelijk theoretisch verkeersexamen. Na de meivakantie wordt het praktijkexamen afgenomen. De kinderen fietsen dan een vaste route door de stad, waarbij ze laten zien dat zij veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Tip voor ouders: ga nu alvast vaak samen fietsen en vertel waar je op moet letten in bepaalde situaties, wijs op borden en hun betekenis. Maak je kind wegwijs in het verkeer!
Weektaak/ Kompastijd: We werken op het Kompas alweer een tijdje met de weektaak. In deze weektaak zien de kinderen de planning voor twee weken. Dit omvat de instructiemomenten van onder andere rekenen, spelling en taal. Verder staan er verplichte opdrachten op. Voor deze opdrachten krijgen de kinderen 2 weken de tijd. Hebben de kinderen hun dagtaak af, gaan ze aan de slag met hun weektaak. Wanneer ze de verplichte opdrachten afhebben, gaan ze aan de keuze opdrachten. We begeleiden de kinderen bij het maken van een handige planning. Ze mogen bijvoorbeeld best tussendoor aan een keuze opdracht werken, zolang ze het werk wat zeker af moet, ook daadwerkelijk af hebben. Een aantal keren per week hebben we Kompastijd op de planning staan. In deze tijd kunnen de kinderen ook zelfstandig aan de slag met hun dag- en weektaken. Deze tijd is ook bedoeld voor extra instructie.
We hebben hier ook weektaakgesprekken met de kinderen over. We proberen iedere ochtend een aantal weektaakgesprekken te voeren zodat iedereen regelmatig aan bod komt. Hierin bespreken we hoe het gaat met henzelf, maar ook het werk, hoe het lukt om de weektaak af te krijgen etc. Hier hebben we eigenlijk een coachende rol in om hen te helpen. Deze 1 op 1 gesprekken zijn voor ons als leerkracht ontzettend waardevol omdat je samen aan een doel kunt werken en hier ook regelmatig op terug kunt komen.
Advisering: Het lijkt misschien nog wat ver weg, maar volgend schooljaar ontvangt uw kind een advies vanuit school voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Allereerst ontvangen de leerlingen een voorlopig advies, in het najaar als ze in groep 8 zitten. Na de eindtoets die meestal tussen half april en half mei plaatsvindt (in groep 8 ) krijgen de leerlingen hun definitieve advies. Het voorlopig advies wordt samengesteld door een team van deskundigen. Daar zijn de groep 8 leerkrachten bij betrokken, de Intern Begeleider van school, een deskundige van de OBD, de Onderwijs BegeleidingsDienst en zeker niet onbelangrijk, de leerkracht(en) van groep 7. Er wordt gekeken naar de Cito resultaten van de afgelopen jaren, naar de uitslag van de IEP, maar wat ook een heel belangrijke factor is in het formuleren van de adviezen is de werkhouding van de leerling. De allereerste inschatting van het voorlopig advies wordt zelfs eind groep 7 al gedeeld met u op basis van bovenstaande criteria. Voordat uw zoon/ dochter dus naar groep 8 gaat is hij/zij al op de hoogte van de mogelijkheden rondom zijn/ haar voorlopig advies. Dit staat zeker nog niet vast en kan aangepast worden als zowel de resultaten als de werkhouding daarnaar is. Zoals we al begonnen, het lijkt wat ver weg, maar voor uw informatie wel alvast heel belangrijk: Groep 7 is een belangrijk jaar!!
Blits: De methode is gericht op studievaardigheden. Hierin leren de kinderen bronnen onderzoeken en opzoeken, tekst ontleden en het werken met tabellen en grafieken. De vaardigheden worden aangeboden in verschillende thema’s.
Alles-in-1 en Alles Apart: De projecten die dit jaar voorbij zullen komen zijn: - Afrika en Azië - De Gouden eeuw - Kunst - Energie - Planten
Tot slot: We vinden het erg belangrijk dat het contact met de ouders van de kinderen in onze klas goed verloopt. Wij berichten jullie wekelijks via Kwieb, zodat jullie ook op de hoogte zijn van toetsen, uitstapjes, acties (zoals Kinderpostzegels) en andere zaken. Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, spreek ons aan en dan maken we daar tijd voor vrij. Vóór school binnenlopen, als de bel is gegaan is niet zo handig voor ons, aangezien we dan de aandacht voor de kinderen willen hebben. Na school bent u van harte welkom! Ook om gewoon even een kijkje te nemen.. Mocht het even niet uitkomen doordat er bijv. een vergadering is, dan plannen we een afspraak samen.
Vriendelijke groet
|