Wij zijn groep 8 | ||
Leerkrachtjuf Elise de Rooijelise.de.rooij@stichtingpenta.nl werkdagen: maandag t/m vrijdag
juf Martine Delcourmartine.delcour@stichtingpenta.nl werkdagen: woensdag
| Onderwijsassistentenjuf Ank Kooiank.kooi-eleveld@stichtingpenta.nl werkdagen: dinsdag, woensdag en donderdag | Nieuws uit Groep 8
Agenda van groep 8
|
Beste ouders, opa’s, oma’s en andere familieleden of geïnteresseerden … Welkom op de site van groep 8!
Naast fulltime leerkracht, ben ik ook ICT-beheerder op school. Hier krijg ik uren voor, waardoor ik af en toe uit de klas zal zijn om me hiermee bezig te houden. Dit zal op elke woensdag zijn, deze dag staat juf Martine voor de groep.
Kinderen komen tot goed leren wanneer er een prettige sfeer heerst in de groep.Wij vinden het op school daarom erg belangrijk dat we in de groep op een prettige manier met elkaar omgaan. We praten hier ook regelmatig over met de kinderen. Op deze manier zorgen we ervoor dat we een groep zijn waar we op elkaar kunnen rekenen, elkaar kunnen vertrouwen en elkaar verder kunnen helpen. Daarom is het belangrijk dat we naar elkaar luisteren en onze afspraken nakomen. We maken daarbij gebruik van de methode De Vreedzame School.
LezenIedere dag lezen we een half uur. We lezen in een zelfgekozen boek, geleend bij de bieb of gekozen uit onze schoolbibliotheek. Lezen vormt DE basis voor allerlei uiteenlopende vakken die aan de orde komen. Thuis lezen kan ook echt ondersteuning bieden. RekenenWe rekenen met de methode Getal en Ruimte. Deze methode werkt met één lesdoel per week. Zo is er tijd om voorkennis op te halen, te oefenen met iets nieuws en het tot slot toe te passen in een verhaaltje. De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden, zodat iedereen instructie en hulp op maat krijgt. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich verantwoordelijk voelen voor hun werk. Heb jij behoefte aan extra instructie, vraag daar zelf om. Natuurlijk houden wij alle kinderen goed in de gaten en nodigen wij op onze beurt kinderen ook uit aan de instructietafel. Een greep uit het aanbod: Getallen en getalrelaties: grote getallen, kommagetallen. Bewerkingen: hoofdrekenen en cijferen. Meten, tijd en geld. Breuken, procenten, verhoudingstabellen. Grafieken, lezen en interpreteren. Alles-in-1 en Alles ApartZoals u wellicht al bekend bent met de methode, werken we dit laatste jaar ook nog met veel plezier aan diverse projecten van Alles-in-1. Nieuw dit jaar is dat we de projecten beter tot zijn recht willen laten komen door eerst ongeveer 3 weken aan Alles Apart werken, onze taal- en spellingmethode. Hierdoor komt taal/spelling dagelijks terug op het programma. Na deze periode, starten we met een nieuw project van Alles-in-1, waar we ons 5 weken mee bezig houden. Om wel de spellingafspraken te blijven inoefenen, krijgen de kinderen in de periode van het project 3 keer in de week een 5 woordendictee. De projecten die dit jaar voorbij zullen komen zijn: - Amerika, Australië, Antartica en de oceanen - Milieu en kringloop - Kunst - Moderne geschiedenis - Geloof Begrijpend LezenWij werken met de methode Nieuwsbegrip. Deze methode geeft wekelijks teksten en opdrachten aan de hand van een actueel onderwerp uit het nieuws en biedt zo structureel aandacht aan het toepassen van de juiste leesstrategie. Daarnaast is er ook aandacht voor de woordenschat. Thuis kunnen de kinderen ook inloggen om zo extra te oefenen. Naast de reguliere les wordt er ook gebruik gemaakt van de lessen uit het archief van Nieuwsbegrip. Ook staan er in de methode Alles Apart en Alles in 1 regelmatig lessen waarin het gaat om leesbegrip. Weektaak/ KompastijdWe werken op het Kompas alweer een tijdje met de weektaak. In deze weektaak zien de kinderen de planning voor twee weken. Dit omvat de instructiemomenten van onder andere rekenen, spelling en taal. Verder staan er verplichte opdrachten op. Voor deze opdrachten krijgen de kinderen 2 weken de tijd. Hebben de kinderen hun dagtaak af, gaan ze aan de slag met hun weektaak. Wanneer ze de verplichte opdrachten afhebben, gaan ze aan de keuze opdrachten. We begeleiden de kinderen bij het maken van een handige planning. Ze mogen bijvoorbeeld best tussendoor aan een keuze opdracht werken, zolang ze het werk wat zeker af moet, ook daadwerkelijk af hebben. Een aantal keren per week hebben we Kompastijd op de planning staan. In deze tijd kunnen de kinderen ook zelfstandig aan de slag met hun dag- en weektaken. Deze tijd is ook bedoeld voor extra instructie. We hebben hier ook weektaakgesprekken met de kinderen over. We proberen iedere ochtend een aantal weektaakgesprekken te voeren, zodat iedereen regelmatig aan bod komt. Hierin bespreken we hoe het gaat met henzelf, maar ook het werk, hoe het lukt om de weektaak af te krijgen etc. Hier hebben we eigenlijk een coachende rol in om hen te helpen. Deze 1 op 1 gesprekken zijn voor ons als leerkracht ontzettend waardevol omdat je samen aan een doel kunt werken en hier ook regelmatig op terug kunt komen. WerkstukDe kinderen maken dit jaar ook een werkstuk. De kinderen mogen zelf een onderwerp uitkiezen. Dit kan een onderwerp zijn waar ze al veel over weten en nog verder gaan uitdiepen. Het kan ook een onderwerp zijn waar ze nog niet veel over weten en waar ze dieper onderzoek naar gaan doen. U krijgt van ons een seintje wanneer ze ermee begonnen zijn. Wij zullen ze uitgebreid uitleggen wat de bedoeling is en hoe je nu eigenlijk een goed werkstuk maakt. Hier hebben de kinderen echter nog wel uw hulp bij nodig. Graag dus enige vorm van ondersteuning zodat ze een werkstuk maken waar ze trots op kunnen zijn. Het is uiteraard niet de bedoeling dat u het werkstuk namens uw kind maakt. EngelsDe kinderen hebben iedere week een Engelse les. We maken gebruik van de methode Groove.me. Deze methode baseert de lessen op popmuziek. Je gaat 2 lessen lang aan de slag met het thema wat in dit liedje voorkomt. Hierbij krijgen de kinderen bepaalde woorden en zinnen en grammatica aangeboden. Dit gebeurt in context. Aan het einde van de tweede les krijgen de kinderen een leerblad mee naar huis om te leren. Deze toets sluit de lessenserie af. Wilt u uw kind ondersteunen bij het leren? Het ene kind pakt het sneller op dan de ander en het is fijn als ze ook hier hulp bij krijgen van u als ouder. VerkeerHoe ouder kinderen worden hoe meer zij gaan deelnemen aan het verkeer. Inzicht in het verkeer en kennis van de verkeersregels bevordert hun veiligheid. De theorie halen we uit de Verkeerskrant van VVN. AdviseringHet lijkt misschien nog wat ver weg, maar volgend schooljaar ontvangt uw kind een advies vanuit school voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Allereerst ontvangen de leerlingen een voorlopig advies, in het najaar als ze in groep 8 zitten. Na de eindtoets die meestal tussen half april en half mei plaatsvindt (in groep 8 ) krijgen de leerlingen hun definitieve advies. Het voorlopig advies wordt samengesteld door een team van deskundigen. Daar zijn de groep 8 leerkrachten bij betrokken, de Intern Begeleider van school, een deskundige van de OBD, de Onderwijs Begeleidingsdienst en zeker niet onbelangrijk, de leerkracht(en) van groep 7. Er wordt gekeken naar Cito resultaten van de afgelopen jaren, naar de NSCCT maar wat ook een heel belangrijke factor is in het formuleren van de adviezen is de werkhouding van de leerling. Doordat de groep 7 leerkrachten de leerlingen een langere tijd in de klas hebben gehad, kunnen zij een goede bijdrage leveren aan het vormen van het advies. Zoals we al begonnen, het lijkt wat ver weg, maar voor uw informatie wel alvast heel belangrijk! Tot slotWe vinden het erg belangrijk dat het contact met de ouders van de kinderen in onze klas goed verloopt. Wij sturen jullie een wekelijks Kwieb bericht, zodat jullie ook op de hoogte zijn van toetsen, uitstapjes, acties (zoals Kinderpostzegels) en andere zaken. Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, spreek ons aan en dan maken we daar tijd voor vrij. Vóór school binnenlopen, als de bel is gegaan is niet zo handig voor ons, aangezien we dan de aandacht voor de kinderen willen hebben. Na school bent u van harte welkom! Ook om gewoon even een kijkje te nemen.. Mocht het even niet uitkomen doordat er bijv. een vergadering is, dan plannen we een afspraak samen. |