Wij zijn groep 5 | ||
Leerkrachtenjuf Rosalie Zwaanrosalie.zwaan@stichtingpenta.nl werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag
juf Monique van den Houdtwerkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
juf Mariëlle Boxumwerkdagen: | Nieuws uit groep 5
Agenda van groep 5 | |
Welkom op de site van groep 5!
Hieronder kunt u in het kort lezen wat we in groep 5 allemaal zullen behandelen en wat de kinderen (en jullie) allemaal kunnen verwachten dit jaar. Op deze manier bent u op de hoogte van wat er allemaal gaat komen. Wilt u hier nog beter van op de hoogte blijven? Kom dan gerust kijken in de klas! De doelen waar we die dag of periode aan werken kunt u terugvinden in de klas. Ook zullen er regelmatig werkjes van kinderen in de klas tentoongesteld worden en kunt u zien aan welk project we werken.
Agenda Op de site kunt u belangrijke agendapunten vinden. Als uw kind ergens naartoe moet, denk hierbij aan dokter of tandarts etc., kunt u dit in de KWIEB app melden. Ook als uw kind ziek is kunt u dit doorgeven via de KWIEB app, waar uw kind vervolgens ook weer beter gemeld kan worden. Als er een verjaardag wordt gevierd, laat dit dan graag aan mij weten of schrijf dit in onze klassenagenda. De Vreedzame School We hebben samen een hele goede start gemaakt in de klas. Dit vind ik heel belangrijk. Doordat er een prettige sfeer in de groep heerst komen de kinderen beter tot leren. Ik maak hierbij gebruik van de methode De Vreedzame School. We zorgen ervoor dat we een groep zijn waarbij we op elkaar kunnen rekenen, vertrouwen en elkaar kunnen helpen. We luisteren naar elkaar, zijn eerlijk en komen onze afspraken na. Rekenen We rekenen met de methode Pluspunt. De leerstof wordt hierbij gedifferentieerd aangeboden. We hebben vier verschillende niveaus waar de kinderen in kunnen werken. Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen zich zelf verantwoordelijk voelen voor hun werk. De kinderen vragen zelf om extra instructie of huiswerk als ze dit nodig vinden. Uiteraard zal ik dit aanbieden bij de kinderen waarvan ik het nodig vind. Maar ik wil het allereerst zelf uit de kinderen laten komen. Alles-in-1 en Alles Apart Voorgaand jaar hebben de kinderen al kennis gemaakt met deze methodes. Nieuw dit jaar is dat we de projecten en spellingsregels beter tot zijn recht willen laten komen door de twee methodes niet meer gelijktijdig aan te bieden. We starten met een project, waarna we drie weken Alles Apart aanbieden, voordat er een nieuw project wordt gestart. Op deze manier hoop ik dat het project veel meer gaat leven bij de kinderen en in de klas. Begrijpend lezen We maken hierbij gebruik van de methode Nieuwsbegrip. Elke week, op donderdag, maken we aan de hand van een actueel onderwerp opdrachten. Hierbij wordt er aandacht besteed aan de woordenschat, voorspellen van de tekst, samenvatten en vragen zo goed mogelijk uit de tekst halen. In de klas besteed ik hier extra aandacht aan door met een groepje van tevoren de tekst al te lezen en de moeilijke woorden te bespreken. Daarnaast maakt de hele klas ook Nieuwsbegrip op de computer. Dit kunnen de kinderen thuis ook doen. Naast de Nieuwsbegrip methode hebben we ook begrijpend lezen teksten in de Alles-in-1 en Alles Apart methode. Verkeer Hoe ouder kinderen worden hoe meer zij gaan deelnemen aan het verkeer. Inzicht in het verkeer en kennis van de verkeersregels bevordert hun veiligheid. In de klas besteden we aandacht aan deze aspecten. Tip: ga vaak samen fietsen en vertel waar je op moet letten in bepaalde situaties, wijs op borden en hun betekenis. Maak je kind wegwijs in het verkeer! Engels Voor Engels maken we gebruik van de methode Groove.me. Elke twee weken krijgen de kinderen hier een les over. De methode baseert de lessen op popmuziek, op deze manier leeft het meer voor de kinderen zelf. We leren die les nieuwe woorden, maar ook zinnen. Het is een combinatie tussen zien, luisteren en zelf spreken. Kompastijd (weektaak) We werken tijdens Kompastijd aan onze weektaak, als het werk voor die dag af is. De weektaak is opgebouwd uit opdrachten voor twee weken. De weektaak bestaat dit moment nog uit ‘moet’ en ‘mag’ taken. De verplichte opdrachten moeten hierbij eerst af, voordat ze aan de keuze opdrachten mogen werken. In het begin kader ik dit nog, zodat ik goed zien welke kinderen er een handige planning kunnen maken voor zichzelf. De begeleiding en de gesprekjes met de kinderen is hierbij van belang. Wanneer de klas zich bezig houdt aan hun weektaak, is er tijdens de Kompastijd een moment om kinderen te begeleiden met hun weektaak, hier gesprekken over te voeren, kinderen extra instructie te geven, etc. Momenteel vindt er twee keer in de week een wisselmoment plaats tijdens Kompastijd, waarbij wij samenwerken met de groepen 5 tot en met 8. De kinderen maken op de dag zelf een keuze in waar ze willen werken. Zij kunnen kiezen uit het stiltelokaal, het hulplokaal, het samenwerklokaal of het creatieflokaal. Hierbij worden de kinderen gestimuleerd om een verstandige keuze te maken, zodat zij een plek kiezen waar zij goed kunnen werken aan hun weektaak. Ook dit zorgt ervoor dat zij steeds meer eigenaarschap creëren. Het is heel mooi om te zien dat kinderen van vier verschillende jaargroepen naast elkaar en met elkaar werken en leren. Tot slot Contact met ouders vind ik erg belangrijk. Zorgen dat we op één lijn zitten betreffende uw kind. Heeft u vragen of opmerkingen, mail me gerust!
Op naar een fijn jaar! |
Kinderdisco
Deze vrijdag is er Kinderdisco!
Leeftijd: 4 t/m 9 jaar
Entree: 1 euro. Wordt betaald door school, vermeld even dat je van het Kompas bent.
Wijkcentrum Huesmolen van 19:00 tot 20:30 uur.